top of page

شبانه

به عنوان یک زن هزاره در افغانستان چالش های پیش روی شبانه دو جانبه است

Shabana

من مدام به آنها می گفتم اگر کارمند زن در این اداره نباشد چه کسی به مسائل زنان رسیدگی می کند

از زمان بازگشت طالبان زنان در افغانستان برای کار محدود شده اند. این امر برای بسیاری از زنان که ۲۰ درصد نیروی کار کشور را تشکیل می دهند ویرانی به بار آورده است و تخمین زده می شود که تا یک میلیارد دلار برای اقتصاد افغانستان هزینه داشته باشد. این محدودیت یکی از چندین موردی است که از اوت گذشته علیه زنان اعمال شده است.

بسیاری از زنان مجبور شده اند مشاغلی را که سال ها برای ایجاد آن تلاش کرده اند متوقف کنند. این در مورد شبانه نه نام واقعی او یک فارغ التحصیل جامعه شناسی است که نزدیک به هشت سال در بخش آموزش کار کرده بود. شبانه به افغان وتنس گفت که او قبلاً یک پروسه استخدام چالش برانگیز را برای انتصاب در یک موقعیت برجسته در بخش آموزش در استان خود پشت سر گذاشته است.

با این حال زمانی که طالبان در ماه اوت گذشته کابل را تصرف کردند به شبانه و همه همکاران زنش دستور داده شد که دفتر را ترک کنند و تا اطلاع ثانوی در خانه بمانند. شبانه پیش از این هرگز حکومت طالبان را تجربه نکرده بود. او به ایران مهاجرت کرده بود و هفت سال در آنجا زندگی کرد. او از رویارویی با طالبان و تلاش برای استدلال با آنها نمی ترسید او توضیح می دهد

آنها به ما گفتند که در خانه بمانیم اما ما قبول نکردیم. ما با مقامات صحبت کردیم و نزد والی طالبان رفتیم.

اما پس از درخواست آنها به شبانه و همکاران زنش به سادگی گفته شد که به خانه خود بروند والی به آنها گفت که وقتی دستور رهبری طالبان به زنان اجازه بازگشت به کار را می دهد به آنها اطلاع داده می شود.

با این حال این موضوع باعث نشد که شبانه در مورد نظرش بحث کند

به فرماندار گفتم که زنان ۴۴ درصد سیستم آموزشی [در استان او] را تشکیل می‌دهند. چگونه ممکن است که هیچ زن در اداره آموزش و پرورش وجود نداشته باشد؟ مدام به آنها می گفتم اگر کارمند زن در اداره نباشد چه کسی به مسائل زنان رسیدگی می کند؟

تبعیض علیه هزاره ها

شبانه احساس می کند که نه تنها به عنوان یک زن در افغانستان بلکه به عنوان یک هزاره با تبعیض روبرو است. هزاره ها که عمدتاً شیعه در افغانستان هستند حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

هزاره ها سابقه طولانی در آزار و شکنجه دارند و تبعیض علیه آنها قبل از تسلط طالبان در ۱۵ اگیست ۲۰۲۱ رخ داده است. با این حال از زمان بازگشت طالبان خشونت ها تشدید شده است. تنها در هفته های اخیر چندین انفجار یک مکتب و مسجد را در محله های شیعه نشین هزاره هدف قرار داده است.

گروه‌های حقوق بشر ادعا می‌کنند که هزاره‌ها تقریباً تمام پست‌های تأثیرگذار را از دست داده‌اند. شبانه به گزارش ها اشاره می کند که رئیس انتصابی طالبان برای ولایت بامیان چندین کارمند هزاره را از این اداره برکنار کرده و وابستگان خود را از سایر گروه های قومی جایگزین کرده است.

بر اساس گزارش های خبری اسلام الدین عثمانی که در ماه جنوری به سمت ریاست معارف ولایت بامیان منصوب شده بود چندین کارمند بلندپایه هزاره را بدون هیچ دلیل مشخصی برکنار کرده و افراد نزدیک به خود را جایگزین آنها کرده است. واجد شرایط

او ابتدا با اخراج زنان شروع کرد. او رئیس آموزش و سپس مدیر برنامه ریزی را از کار برکنار کرد و سپس حداقل شش مرد هزاره را از بخش اخراج کرد و اطرافیان خود را جایگزین آنها کرد.

بی ثباتی اقتصادی

افغان وتنس با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان با شبانه صحبت می کند. در حالی که قیمت مواد غذایی معمولا در ماه رمضان افزایش می یابد این ماه رمضان و عید فطر به ویژه برای مسلمانان در افغانستان دشوار بوده است به طوری که قیمت برخی از مواد غذایی دو برابر شده است و خانواده ها و کودکان با نان و آب زنده می مانند. کارشناسان تخمین می زنند که میلیون ها نفر در کشور در فقر شدید به سر می برند که کمک های بین المللی متوقف شده است.

در تمام ماه رمضان نتوانستم یک کیلو گوشت برای فرزندانم تهیه کنم. شبانه با درماندگی می گوید. من رفتم تا برخی از وسایل خانه ام را بفروشم اما کسی آنها را نخرید.

شبانه تنها نان آور خانواده ۹ نفره است و از زمان ظهور مجدد طالبان او می گوید که تنها نیمی از معاش خود را دریافت کرده است. علاوه بر محدودیت کار زنان طالبان گفته است که هنگام سفر بیش از ۴۵ مایل (۷۲ کیلومتر) زنان باید با یکی از اعضای نزدیک خانواده مرد همراه باشند.

او می گوید الان هشت ماه است که در خانه هستم. من به سختی بیرون می روم و هر وقت می روم یکی از پسرانم مرا همراهی می کند.

افزایش هزینه های زندگی همچنین به این معنی است که پسران شبانه دیگر در مکتب نیستند. او به افغان وتنس می گوید پسرهای دوقلوی من قبلاً به یک مکتب خصوصی می رفتند اما من دیگر نمی توانم یک مکتب خصوصی را بپردازم و مدارس دولتی از محل زندگی ما دور هستند هر دو پسرم مکتب را رها کرده اند.

اما یک چیز وجود دارد که بیش از هر چیز دیگری شبانه را نگران می کند موج حملات اخیر در ماه رمضان که چندین مورد آن جامعه شیعه هزاره را هدف قرار داده است. وضعیت امنیتی پرخطر در حال حاضر به این معنی است که حتی یک سفر برای خرید مواد غذایی می تواند کشنده باشد.


شبانه می گوید بیش از هر چیز ما به عنوان هزاره ها و شیعیان برای جان خود می ترسیم. مردم در بازارها مساجد و مدارس از حمله تروریستی احتمالی می ترسند.

Interview by Afghan Witness

Source:

bottom of page