top of page

ارسین

یک فعال دیگر باشان جنسی پس از دریافت تهدید به مرگ از سوی طالبان از افغانستان فرار کرد.
او اکنون در ایران با بلاتکلیفی در مورد آینده خود مواجه است.

Arseen

"حتی اگر کشته شویم باز هم وجود داریم زیرا اینگونه به دنیا آمده ایم"

لطفاً توجه داشته باشید که این مقاله شامل توضیحاتی در مورد حوادث گرافیکی است.


در جنوری ۲۰۲۲ ، دیده بان حقوق بشر پس از انجام مصاحبه با ۶۰ نفر در فاصله اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۱ ، گزارشی را در مورد وضعیت جامعه دگرباشان جنسی افغانستان منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که بسیاری از مصاحبه شوندگان گزارش کردند توسط اعضای طالبان به دلیل گرایش جنسی یا هویت جنسی، مورد حمله، تجاوز جنسی، یا تهدید مستقیم قرار گرفته اند.


به گفته دیده ‌بان حقوق بشر، دیگران گزارش توهین یا سوء استفاده را داده اند، از طرف اعضای خانواده، همسایه‌ ها و شرکای عاشقانه که اکنون از طالبان حمایت می ‌کنند یا معتقدند که باید برای اطمینان از امنیت خود، علیه افراد دگرباش جنسی نزدیک به خود اقدام کنند، در نتیجه برخی از مصاحبه شوندگان گفتند که پس از تعقیب یا حمله از خانه های خود گریختند.

ارسین، که نام واقعی او نیست یک فعال حقوق دگرباشان جنسی از ولایت هرات در غرب است، او به افغان وتنس می گوید که چگونه پس از دریافت تهدید به مرگ از سوی طالبان، مجبور به ترک خانه اش شد، پیش از تسلط طالبان در افغانستان آرسین در سال دوم تحصیل در رشته پرستاری در یکی از موسسات پزشکی در هرات بود، هدف او این بود که روزی صلاحیت دکتری را کسب کند، اما پس از تصرف هرات توسط طالبان در ۱۳ اوت ۲۰۲۱ و بی ثباتی اقتصادی ناشی از آن، آرسین دیگر نتوانست به تحصیل خود ادامه دهد.


قبل از تسلط طالبان در افغانستان، زندگی برای کسانی که به عنوان دگرباشان جنسی شناخته می شدند آسان نبود، با این حال وضعیت به طور قابل توجهی بدتر شده است، ارسین جواب داد وقتی از درباره زندگی قبل از به قدرت رسیدن طالبان از او پرسیده شد، زندگی خوب بود هیچ‌ کس ما را آزار نمی‌ داد، او به افغان وتنس می گوید که تهدید ها پس از مصاحبه با یک کانال رسانه ای غربی در مورد جامعه دگرباشان جنسی در افغانستان آغاز شد، یک روز آنها [طالبان] مرا پیدا خواهند کرد، من دیگر نمی‌ توانم اینجا [افغانستان] زندگی کنم.


در آگست ۲۰۲۱ ، پنک نیوز انگلستان، که خود را بزرگترین و تاثیرگذارترین برند رسانه ای دگرباشان جنسی جهان معرفی می کند، مقاله ای را با عنوان طالبان جسد مرد افغان را تکه تکه کردند تا نشان دهند که با همجنس گرایان چه می کنند، منتشر کرد.


ارسین، از ترس اینکه نفر بعدی باشد، ناامیدانه راهی برای ترک افغانستان پیدا کرد، نزدیکترین کشوری که او در آن امنیت پیدا کرد همسایه ایران بود که بیش از هفت ماه است در آن زندگی می کند، این فعال می گوید که او هنوز احساس ناامنی می کند و شاهد تبعیض در اینجا نیز هست، ایران اخیراً به دلیل اعتراضات گسترده علیه نظام روحانیت که از دو ماه پیش آغاز شد، خبرساز شده است.


ارسین می گوید که پس از ترک افغانستان، دو تن از دوستانش که بخشی از جامعه دگرباشان جنسی افغانستان نیز بودند، توسط طالبان به قتل رسیدند.


او می گوید: دو تن از آنها در هرات کشته شدند، دیگران مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفتند، برخی از آنها در کابل ناپدید شدند، ما شنیدیم که آنها در داخل یک خانه مرده اند، من عکس های آنها را دیدم.


"ما وجود داریم"


ارسین بارها تلاش کرد تا نام خود را در لیست های تخلیه به آلمان و کانادا قرار دهد او به افغان وتنس می گوید که نجیب فیضی، یک فعال دگرباشان جنسی و پناهنده ساکن هامبورگ، آلمان، و اولین مردی از افغانستان که به طور علنی خود را درگ ملکه اعلام کرد، فهرستی از اعضای آسیب پذیر جامعه دگرباشان جنسی در افغانستان تهیه کرد که باید به مکان امن آورده شوند.


ارسین می‌ گوید هیچ پاسخی به درخواست‌ هایش برای امن نداشته است، اما تأیید می‌ کند که دیگران به آلمان تخلیه شده‌اند، دوستانش در هند بودند که نامه ‌هایی مبنی بر تایید جابجایی خود دریافت کردند، ارسین می گوید: من هیچ نامه ای دریافت نکردم، من در افغانستان گیر افتاده بودم و چاره ای جز آمدن به ایران نداشتم.


رینبو ریلرود، یک سازمان خیریه آمریکای شمالی که به افراد دگرباشان جنسی کمک می کند تا از آزار و شکنجه فرار کنند، ۲۹ نفر را در اکتبر ۲۰۲۱ به بریتانیا تخلیه کرد، در حالی که از دولت های ایالات متحده و کانادا خواست تا "رهبری اخلاقی" نشان دهند و فوراً با آنها همکاری کنند تا افراد بیشتری را به مکان امن منتقل کنند.


در این میان، ارسین به فعالیت‌ های خود از ایران ادامه می ‌دهد، جایی که او بر گسترش آگاهی از طریق پلتفرم‌ های آنلاین و اشتراک ‌گذاری مقاله‌ هایی در مورد حقوق دگرباشان جنسی به زبان ‌های محلی تمرکز می‌ کند.


او می گوید: نه تنها در افغانستان، پاکستان یا ایران، بلکه تمام دنیا باید ما را بپذیرند، زیرا ما این‌ طور به دنیا آمده ‌ایم، خدا ما را این‌ گونه آفریده است، ما جعل نمی‌ کنیم. این اشتباه است که فکر کنیم احساسات خود را جعل می ‌کنیم.


ارسین می گوید خانواده اش که هنوز در افغانستان هستند، تمایلات جنسی او را قبول دارند و او مرتباً با آنها در تماس است، با این حال او تاکید می کند که بقیه جهان باید وجود کسانی را بپذیرند که به عنوان دگرباشان جنسی شناسایی می شوند.


او می افزاید: هیچ کس دوست ندارد برای رسیدن به رویاهای خود زندگی خود را به خطر بیندازد، رویای ما برابری است، ممکن است در حال خواندن داستان شخصی از خانواده یا حلقه نزدیک خود باشید، باید بپذیری که امثال ما در جامعه وجود دارند، ما وجود داریم، حتی اگر کشته شویم باز هم وجود داریم چون اینگونه به دنیا آمده ایم، آن وقت با هر نسل جدید چه خواهند کرد؟


Interview by Afghan Witness

Source:

bottom of page